Hasło „odpowiedzialna moda” brzmi źle. Kojarzy mi się z obowiązkiem, powinnością, dbaniem o coś. A przecież moda to swobodne wyrażanie siebie! Pomimo, że odpowiedzialna moda jest obecnie niszowym segmentem polskiego rynku, cieszy się coraz większą popularnością zarówno wśród konsumentów, jak i producentów. Zapewne dlatego, że duże znaczenie ma dostrzeżenie, jakie korzyści z niej płyną. Nie wiesz jakie? Dziś postaram się rozjaśnić temat.

Czym jest odpowiedzialna moda?

Zgodnie z definicją Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie „odpowiedzialna moda” dotyczy zarówno aspektów ekologicznych, jak i społecznych. Podczas całego łańcucha produkcji nakłada się wymagania, które muszą zostać spełnione. Wymagania, o których mowa dotyczą zarówno:

  • produkcji włókien (naturalnych lub syntetycznych);
  • wyrobu tkanin;
  • produkcji ubrań.

Ważnym aspektem jest zarówno odpowiedzialność ekologiczna jak i społeczna, które można scharakteryzować następująco:

Odpowiedzialność ekologiczna obejmuje wszystkie etapy produkcji pod względem:

  • niskiego zużycia chemikaliów;
  • zrównoważonego zarządzania wodą oraz energią;
  • redukcję odpadów.

Odpowiedzialność społeczna zawiera:

  • godne warunki pracy pracowników w całym procesie produkcji;
  • wspieranie ekonomii społecznej – głównie wspieranie gospodarki swojego kraju, firm lokalnych (przyczynianie się do m.in. ograniczania zanieczyszczeń związanych z emisją dwutlenku węgla z transportu i dostaw towarów);
  • transparentność całego łańcucha dostaw dla konsumentów.

Zatem ten „trend” wywiera na producentach wyrób produktów, który nie wpływa negatywnie na środowisko jak i pracowników. Dodatkowo musi zapewniać komfort konsumentowi a proces cały proces produkcji jest przejrzysty i możliwy do sprawdzenia.

Odpowiedzialna moda

 „Mniej znaczy więcej”

Podstawową zasadą odpowiedzialnej mody jest „mniej znaczy więcej”.  Co co tak naprawdę oznacza?

„Mniej odnosi” się do:

  • kupowania mniejszej ilości rzeczy lepszej jakości;
  • ponownego stosowania: ubrań, materiałów, opakowań, wody w fabrykach, materiałów czy opakowań;
  • ograniczenia zużycia: ilości materiałów, wody oraz energii, substancji toksycznych.

„Więcej” tyczy się:

  • oszczędności konsumenta – stosowanie lepszej jakości materiałów, surowców, rozwiązań ekologicznych, które mają przełożenie na zysk ekonomiczny;
  • zwiększenie satysfakcji konsumenta;
  • zwiększenie korzyści oraz bezpieczeństwa pracowników i środowiska.

Odpowiedzialna moda

Odpowiedzialna moda a zdanie konsumentów

Chciałam przedstawić wyniki z badań przeprowadzonych na użytkownikach portalu altmoda.pl w ramach projektu “Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” z 2014 r.  Grupa respondentów liczyła 466 osoby, wśród których dominują kobiety (75%) a niemal 84% to osoby w wieku 18 – 30 lat. Raport należy potraktować, jako głos konsumentów w sprawie „odpowiedzialnej mody”.

Posłużę się kilkoma pytaniami natomiast cały raport można przeczytać tutaj: http://www.altmoda.pl/wp-content/uploads/2014/10/Raport-z-badan.pdf

.Na pytanie „Co robisz z niepotrzebnymi ubraniami, gdy już ich nie nosisz?” respondenci odpowiadali następująco:

Odpowiedzialna moda

Zgodnie z powyższym w większości przypadków respondenci szukają „drugiego życia” dla nieużywanych ubrań. Osób, które deklarują wyrzucenie ubrań jest stosunkowo niewiele, czyli mniej niż 1/3. Skoro aż około 1/3 ubrań jest wyrzucana nasuwa się pytanie czy obecnie ubrania są takiej, jakości, która zapewnia im „długie” życie?

„Osobiste kryteria ważne przy wyborze ubrań to:”

Odpowiedzialna moda

Czym kierujemy się podczas zakupu ubrań oraz jaki to ma wpływ na odpowiedzialną modę?

Bardzo ważnym aspektem podczas wyboru jest dla nas: jakość, cena, estetyka, rodzaj materiału oraz trwałość. Są to tak naprawdę wyznaczniki odpowiedzialnej mody, której nikt nie nazwał wprost.  Zgodnie z powyższymi wynikami badań dla ponad połowy respondentów istotnym aspektem jest trwałość, co przekłada się na rzadsze ale bardziej rozważne zakupy. Stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami, którzy mają znaczący wpływ na to jak będzie wyglądał rynek.

Odpowiedzialna moda

Krótki przepis na odpowiedzialne zakupy

W przedświątecznym szale zakupów warto zadać sobie 3 podstawowe pytania:

  • czy naprawdę potrzebuje tej rzeczy?
  • czy jej jakość wykonania, wygląd oraz cena mnie zadowala?
  • czy materiał z jakiego jest uszyta zapewni mi komfort?

Powodzenia w zakupach!Odpowiedzialna moda

 

Literatura:

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *